
![]() |
Morgan Library & Museum de Nova York |
En les seves cartes, escriptor i admiradora s'expliquen moltes coses, debaten sobre l'actualitat i fins flirtegen, però no només això. Salinger, comenta a Sheard fins i tot alguns sucosos detalls sobre la concepció de la història protagonitzada pel rebel Holden Caulfield, que encara avui es ven a un ritme mitjà de 250.000 còpies anuals i és considerada una de les majors obres de la literatura en anglès de tots els temps.

Per sort no ho va fer i Holden Caulfield va acabar convertit en l'antiheroi adolescent que avui tots coneixem, encara que és probable que al bo de Jerry-així és com signava Salinger seves cartes-no li agradés un pèl que es coneguin avui els detalls de la seva concepció .

Per això precisament el jove Salinger, el qual encara no havia conegut la guerra i el que il · lustren aquestes cartes, és el que més interès desperta entre els experts, encara que alguns adverteixen que el primerenc autor-que va mostrar expressament el seu interès en Marjorie, Quan ella la hi envia contesta: "Tramposa. Ets bonica ".Tàctica romàntica, és clar. En una de les nou cartes, per exemple, datada al novembre de 1942, Salinger confessa que anava a casar-se amb una noia durant un recent permís, però que al final no ho va fer i va preferir continuar escrivint. "Ella volia fer-ho tot a la casa del seu papi a Hollywood, així que vaig reprendre per on ho havia deixat amb una vella màquina d'escriure".Era aquesta noia misteriosa Oona O'Neill, la filla del cèlebre dramaturg Eugene O'Neill? El biògraf de Salinger, Kenneth Slawenski, dubte públicament aquesta setmana que així sigui en les pàgines de The New York Times. Encara Salinger i O'Neill es van veure breument a principis dels 40, va ser ella qui ho va rebutjar i va acabar casant-se poc després amb Charlie Chaplin, trencant-li el cor. Potser no era ella a qui es referia Salinger o potser sí, però l'escriptor-que no per res era escriptor-va preferir explicar-li a Sheard una història retocada per jugar-hi un paper més digne.Prudències part, el material epistolar fet públic pel Morgan té un valor incalculable per als que estudien l'obra de Salinger, començant per la menció de diversos treballs desconeguts de l'autor. Un d'ells, titulat Harry Jesus, li va sortir a l'escriptor "directament de les entranyes", confessava en una carta, per admetre després que possiblement seria un fracàs. En tot cas, la pobra visió que l'immortal autor tenia aleshores de la seva pròpia aragonesa literària ja parla amb eloqüència d'ell, que va morir setanta anys després acusat per tots de sentir massa bo per al món. J.D. Salinger, qui sap, potser se sentia simplement massa dolent per al món i per això es va amagar d'ell. Caldrà esperar, per saber-ho, a les properes cartes que es facin públiques.
Quan va morir el seu agent literari, Phyllis Westberg, va difondre un comunicat recalcant que el mateix autor deia que "estava en aquest món, però no formava part", i que la seva desaparició mediàtica des de 1965, quan es va recloure en el seu casa de New Hampshire, no obeïa a cap de les moltes llegendes que s'explicaven sobre ell, com la de que estava traumatitzat perquè el seu llibre havia inspirat dos cèlebres assassins, John Warnock Jr-que va atemptar contra la vida de Ronald Reagan-i Mark David Chapman, que quan va assassinar John Lennon va assegurar que era meitat Holden Caulfield, meitat el Diable. Salinger, en realitat, mai li va concedir importància a aquests deliris. Volia, sense més, viure tranquil.
Paradoxalment, l'aversió de l'escriptor per la vida pública es va poder conèixer a través d'altres cartes íntimes, en aquesta ocasió dirigides al seu amic-i després examic-Michael Mitchell, que el Morgan Library & Museum publicar el 2010, només uns mesos després de l'defunció de l'autor. En la correspondència que Salinger i Mitchell-el dissenyador de la primera portada d'El guardià entre el sègol-van mantenir entre 1979 i 1993 l'escriptor detalla, per exemple, l'ocasió en què la seva estampa va acabar publicada en una revista en 1979 per culpa d'un ficat fotògraf que va caçar quan va anar a l'oficina de correus i el molt que li costava mantenir la seva vida al marge dels mitjans. També retrata el moment en què l'escriptor es va negar a remetre l'il · lustrador un exemplar signat de la primera edició d'El vigilant perquè autografiar, va argüir, li resultava depriment. Això va acabar amb la seva amistat i el segon es va venjar llegant les cartes a la institució novaiorquesa, que va tenir el detall-o la visió comercial-d'esperar a la seva mort per exhibir-les a una sonada exposició a Manhattan.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada